Co je to UX

Nedílnou součástí návrhového procesu tvorby webů a aplikací se stalo UX. Stále se setkáváme s tím, že UX designer je považován spíše za grafického designera než za návrháře a konzultanta přívětivého uživatelského prožitku. Pojďme se podrobněji na fenomén UX podívat.

UX – User Experience je zkrácenou formou tzv. UxD (User Experience Design) což je sada zásad, metod a technik pro návrh čehokoli – od designu boty, barové židle, karoserie automobilu, … až po sofistikovaná uživatelská rozhraní počítačového softwaru. Tohle všechno je UXD. V AW-dev se zabýváme právě uživatelským rohraním webů a mobilních aplikací.

Cílem UX obecně je vytvořit u zákazníka kýžený uživatelský prožitek z navrhovaného produktu – jeho spokojenost, loajalitu, nadšení, ochotu se vracet a doporučovat, …

Dobré UX - dobrá uživatelská zkušenost s produktem nebo rozhraním = pozitivní vnímání značky, splnění cílů vašeho podnikání, splnění cílů samotných uživatelů, úspěch produktu

]1 Dobré UX – dobrá uživatelská zkušenost s produktem nebo rozhraním = pozitivní vnímání značky, splnění cílů vašeho podnikání, splnění cílů samotných uživatelů, úspěch produktu

UX spadá pod takzvané CX – Customer Experience – to ve zkratce vystihuje “prozákaznický přístup” nebo “zákaznická zkušenost”. Je to o tom naučit se přemýšlet jako váš zákazník a poznat jeho přání a potřeby.

Poddisciplíny UX uživatelských rozhraní

1) Uživatelský výzkum

Pod který spadají rozhovory s uživateli, tvorba person (reprezentanta cílové skupiny), datová analytika (sledování toků, chování uživatelů a další bádání nad daty), focus group (skupinová diskuse), dotazníková šetření, testování použitelnosti s reálnými uživateli a další výzkumné metody. Výstupy z tohoto bádání pak ovlivňují celý další průběh realizace.

Ukázka uživatelského testování (zdroj: Lunchdarkly)

]2 Ukázka uživatelského testování (zdroj: Lunchdarkly)

2) Informační architektura

IA definuje strukturu informací na webech a v aplikacích. Výstup má obvykle podobu myšlenkové mapy nebo diagramu, který ukazuje jednotlivé propojení stránek, strukturu navigace a případně tok uživatele k stanovenému cíli.

Myšlenková mapa informační architektury webu

]3 Myšlenková mapa informační architektury webu

3) Interakční design

Určuje rozmístění prvků a jejich chování v rámci interakce s uživatelem. Jde o jádro práce UX designera. Výstup této fáze má obvykle podobu funkčního prototypu a technické specifikace. Spolu slouží jako zadání pro celou realiziční fázi – pro grafika, kodéra, programátora,…

Ukázka interaktivního prototypu v Axure

]4 Ukázka interaktivního prototypu v Axure

4) Visuální design

Visuální design je podle krásné definice serveru usability.com “strategickým uvedením obrázků, barev, typografie a dalších elementů v život”. Fakt, že UX designer musí mít přesah také do visuálního designu, neznamená, že musí být i grafickým kreativcem (opačně se to nevylučuje), ale rozhodně musí rozumět barvám, mluvit do identifikovatelnosti grafických prvků, čitelnosti, typografie a podobně.

Všichni jsme UX designeři!

UX designery jsme ve skutečnosti všichni, kdo přijdeme do styku s návrhem a realizací uživatelských rozhraní – od klienta formujícího myšlenku, přes grafika přemýšlejícího o volbě barev a fontů, přes kodéra, programátora, testera, … Všichni musíme hledat rovnováhu uživatelského komfortu, technických možností a tlaku na plnění cílů zákazníkova podnikání. UX designer je tu od toho, aby měl odbornou supervizi v průběhu celé realizace.

UX tým AW-DEV (Lukáš Chadraba a Michal Voják) s grafikem Lukášem Hladečkem

]7 UX tým AW-DEV (Lukáš Chadraba a Michal Voják) s grafikem Lukášem Hladečkem

Pomohl vám tento článek? Sdílejte jej dále.
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

1 komentář u „Co je to UX

  1. Pingback: Interakční design

Komentáře nejsou povoleny.