Školení SEOUX, co jsme si z toho odnesli po tři čtvrtě roce

Je to už nějakou dobu, co jsme byli na školení od Pavla Ungra a Honzy Kvasničky. Na konci minulého roku se účastnil Michal s Martinem školení SEOUX. Přišlo jim to skvělé a odnesli si spoustu užitečných informací, které chtěli hned vyzkoušet v praxi. V tomto článku se podělíme o to, jak nabyté informace používáme po tři čtvrtě roce.

Michal Voják

Product designer

Jak to tenkrát probíhalo?

Školení bylo rozděleno do jednotlivých bloků vždy za UX (user experience) a SEO (search engine optimization). Každý blok byl cca na hodinu a za celý den se probral celý postup návrhu webu. Od předimplementační analýzy, person, obsahové strategie, analýzy klíčových slov až po samotný návrh. Nechyběly praktické ukázky, jak to dělat či nedělat a tak si každý mohl odnést nejen teorii ale i praxi, což jsme ocenili.

Pokud v tomto postupu nemáte jasno a říkáte si k čemu je to vlastně dobré, je opravdu vhodné si na školení zajít. Zjistíte, že funkční web bez takového postupu moc dobře neuděláte. Prostě budete střílet na slepo.

Jak nám to vlastně pomáhá nyní

  1. Ačkoliv dnes letí agilní vývoj softwaru, weby jsou spíše stále klasický vodopád. To co se říkalo na školení používáme dnes a denně. Jedoduše řečeno, vylepšili jsme náš proces a dosahujeme tak lepších výsledků.

  2. Vždy na začátku vyzpovídáme klienta, aby jsme pochopili jeho podnikání a jeho zákazníky. Raději se 3× ptáme, než něco domýšlíme. Každý klient je unikátní, nekopírujeme bezhlavě věci od jiných.

  3. Důležitá je práce s daty. Potřebujeme znát cílovou skupinu, kdo jsou vlastně zákazníci, jak se pohybují na webu, jakou mluví řečí (odbornou, kamarádskou atd.). Vždy se snažíme na začátku poznat cílového zákazníka, aby byl web vytvořen přímo pro něj. Často nám zákazníci říkají, že jejich zákazníci jsou všichni. Není to tak, když se nad tím s klientem zamyslíme, pomůže to oboum stranám.

  4. Je dobré vytvářet persony z cílové skupiny. Myslíme na pravidlo 3–5 person, více jich opravdu nemá smysl dělat.

  5. Je dobré mít analýzu konkurence, jak to dělají, proč to tak dělají, co dělají dobře a co špatně, jak se dá využít jejich slabin? To je opravdu důležité.

  6. Bez analýzy klíčových slov to prostě nejde. Když chcete dělat funkční web, tak musíte vědět, co zákazníky zajímá, co hledají a jak tomu co prodáváte vlasně říkají? Prodáváte sedačku, gauč, válendu či pohovku? To by jste při návrhu určitě měli vědět.

  1. Analýza klíčových slov nám pomáhá dosáhnout lepší struktury. Čím více je slovo hledané, tím je více viditelné a tím by mělo být ve struktuře výše. Také již dlouho není potřeba to s klíčovými slovy v textu na stránce přehánět, roboti jsou chytří, pochopí o čem text je.

  2. Wireframe je vlastně takové zadání pro grafika, kodéra a programátora a tedy co není ve wireframe, jako by neexistovalo, wireframe musí obsahovat vše, co na webu má být. Tím předejdete tomu, že budete řešit, co by kde bylo, kdyby se kliklo sem či tam. Díky tomu, že ve wireframu je vše, tak grafik ví co nakreslit a kodér ví co nakódovat. Zde jen pozor na grafiku, grafik by měl být kreativní a neměl by jen „obarvit“ wireframe. Ve wireframu by měly být zachyceny hover efekty, responzivní návrh, chování formulářu jako je odeslání, validační hlášky apod.

  3. Správné SEO, vždy ohlídáme správné nastavení robots.txt, Sitemap.xml. Je také třeba správně řešit duplicity a správně pracovat s filtry a stránkováním. Myslete na to, že na každou stránku se musí jak zákazník, tak ale i robot z Googlu nebo Seznamu dostat.

  4. Optimalizujeme vše co má smysl. Zjednodušujeme formuláře, co možná nejméně polí, nepoužíváme rušivé elementy do jejich okolí, když děláme validační hlášky, dáváme jasně vědět co uživatel pokazil. Rychlost webu má vliv na návštěvnost, víme to a proto náš systém stále zrychlujeme. Jakákoliv verze webové stránky přizpůsobená pro mobily je nezbytná. Zákazníci používají mobily pro procházení webů a mělo by jim to být příjemné.

Závěrem

Toto vše a pravděpodobně i mnohem více dnes používáme v každodenní praxi a je to pro nás a především naše zákazníky velice přínosné. Když jsme před tři čtvrtě rokem absolvovali SEOUX, vnímali jsme školení jako velice povedené, ani chvilku jsme se nenudili a to díky tomu, že vše fungovalo jak mělo (až na občasné výpadky internetu, což byla asi vyjímka).

Školení lze rozhodně doporučit všem, kdo to s webem myslí vážně. Více info o Školení SEOUX zjistíte na stránkách seoux.cz

O autorovi

Michal Voják

Product designer

Zavádím Product Discovery do firem a vedu startup s názvem userUP, který má za cíl pomoc firmám s Product discovery.

Podobné

PPC reklama

PPC reklamy jsou často používaným nástrojem internetového marketingu a to zejména díky své dostupnosti a variabilitě. Můžete snadno vytvářet reklamní kampaně a…
číst více

Školení SEO pro copywritery od Pavla Ungra –…

Na školení s názvem SEO pro copywritery nebyli pouze „čistokrevní“ copywriteři. Byli tam například i podnikatelé, kteří zakládají nebo již založili svůj e-shop…
číst více

Co to je „Tone of voice“ a proč se jím zabývat?

Tón komunikace, jak lze česky „Tone of voice“ přeložit, je důležitý v rámci firemní komunikace. I přes svůj význam bývá často podceňován zejména u menších…
číst více